Na haar doctoraalexamen Muziekwetenschap studeerde Irma ten Brinke, sopraan, zang in Utrecht en Rotterdam. Ze volgde lessen bij o.a. Maria Acda, Meinard Kraak, Peggy Bouveret (Conservatoire National Supérieur, Parijs) en Alberto ter Doest, die haar opleidde in Estill Voice Training. Ze behaalde hierin, als één van de weinigen in Europa, haar master- en masterteacher-degree. Tegenwoordig wordt ze gecoacht door de Roemeense tenor Constantin Nica.
Irma ten Brinke is thuis in de verschillende klassieke muziekstijlen: Met haar flexibele stem bestrijkt zij een zeer uiteenlopend gebied van lyrisch tot licht-dramatisch en beschikt ze over een soepele coloratuur. Ze soleerde o.a. in de grote oratoria van Bach, Handels Messiah en Judas Maccabeus, diverse missen van Mozart, Haydns Die Schöpfung en Stabat Mater, Rossini’s Petite Messe Solennelle en Stabat Mater, Saint-Saëns’ Oratorio de Noël, Mahlers Rückertlieder en Beethovens Symfonie nr. 9. Ook Verdi’s Messa di Requiem en Pergolesi’s Stabat Mater behoren tot haar standaardrepertoire. Daarnaast vertolkt zij operarollen als Violetta (La Traviata, Verdi), Gilda (Rigoletto, Verdi) en Norma (Bellini).
Ook moderne muziek draagt ze een warm hart toe. Ze soleerde in premières van o.a. Wim Boogman, Jacob ter Veldhuis en Joep Franssens.
Met organist Jan Jansen voerde zij de liederencyclus Die Dinge Singen (2001) van Hans Kox uit in een speciaal aan de componist gewijd minifestival. Daarnaast is Irma ten Brinke als koriste verbonden aan Capella Isalana, waarmee zij soleerde in de wereldpremière van Jan Welmers’ Licht en Donker IV, o.l.v. Klaas Stok. Sinds 2006 maakt Irma ten Brinke deel uit van duo Conserto, waarmee zij o.a. theater- en operaprogramma’s brengt. Haar liefde voor het lied resulteerde in diverse recitals met o.a. gitariste Jaqueline Snel en pianiste Micha van Weers.